Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 203 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MB 203 Adı: ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı OKTAY KIZKAPAN (okizkapan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının eğitim ve öğretim teknolojisinin ne olduğunu ve aralarındaki ilişkiyi, öğretim teknolojilerinin gelişim süreci-tarihçesini, ASSURE ve ADDIE modellerini, etkili öğretim materyali kullanımı için öğretmende bulunması gereken özellikleri, öğretim ortamlarının organizasyonu ve yerleşim biçimlerini, öğretim materyallerinin öğretim ortamındaki önemi ile öğretim sürecine sağladığı yararları, öğretim materyali hazırlama ilkelerini ve Web 2.0 araçları öğrenmelerini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Eğitim ve öğretim teknolojisinin ne olduğunu ve aralarındaki ilişkiyi açıklayabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Öğretim teknolojisi türlerini açıklayabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 ASSURE ve ADDIE modellerini uygulayabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Etkili öğretim materyali kullanımı için öğretmende bulunması gereken özellikleri fark edebilir. PÇ-
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Öğretim ortamlarını öğretim teknolojilerini etkili kullanacak şekilde organze edebilir. PÇ-
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Amacına uygun öğretim materyallerinin tasarlayıp geliştirebilir PÇ-
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Amacına uygun öğretim materyallerinin tasarlayıp geliştirmek için Web 2.0 araçları kullanabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Eğitimde bilgi teknolojileri; öğretim süreci ve öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması; öğretim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar; öğrenme yaklaşımlarında yeni yönelimler; güncel okuryazarlıklar; araç ve materyal olarak öğretim teknolojileri; öğretim materyallerinin tasarımı; tematik öğretim materyali tasarlama; alana özgü nesne ambarı oluşturma, öğretim materyali değerlendirme ölçütleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve ders hakkında bilgilendirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Eğitim Teknolojisi, Öğretim teknolojisi, İki kavram arasındaki ilişki Programlı öğretim ve ilkeleri (Küçük adımlar ilkesi, Etkin katılım ilkesi, Anında düzeltme ilkesi, Bireysel hıza göre ilerleme ilkesi, Doğru cevaplar ilkesi) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 ASSURE öğretim tasarımı modeli ADDIE öğretim tasarımı modeli Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Etkili öğretim materyali kullanımı için öğretmende bulunması gereken yeterlikler Öğretim ortamlarının organizasyonları ve yerleşim biçimleri E. Dale’ye göre (Yaşantı Konisi) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Öğretim materyallerinin seçiminde dikkat edilmesi gereken ilkeler Görsel tasarım öğeleri Görsel tasarım ilkeleri Öğretim materyali hazırlama ilkeleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Öğretimde kavram haritası, zihin haritası, Vee diyagramı, kavram karikatürü, bulmaca, çalışma kağıdı, video vs. oluşturmak için kullanılan web 2.0 araçları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Öğretim materyali değerlendirme formları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Programdan seçilen bir konu üzerine hazırlanan örnek ders planı ve power point/Prezi slaytları İnceleme Anlatım, Soru Cevap, Grup Çalışması
10 Programdan seçilen bir konu üzerine hazırlanan ders planı ve sunumlara dönüt verme Programdan seçilen bir konu üzerine hazırlanan çalışma kağıdı ve bulmaca inceleme Anlatım, Soru Cevap, Grup Çalışması
11 Programdan seçilen bir konu üzerine hazırlanan çalışma kâğıtları ve bulmacalara dönüt verme Programdan seçilen bir konu üzerine hazırlanan zihin haritası ve kavram haritası üzerine inceleme Anlatım, Soru Cevap, Grup Çalışması
12 Programdan seçilen bir konu üzerine hazırlanan zihin haritası ve kavram karikatürüne dönüt verme Programdan seçilen bir konu üzerine hazırlanan örnek bir kavram karikatürü üzerine inceleme Anlatım, Soru Cevap, Grup Çalışması
13 Programdan seçilen bir konu üzerine hazırlanan örnek bir kavram karikatürüne dönüt verme Programdan seçilen bir konu üzerine hazırlanan video inceleme Anlatım, Soru Cevap, Grup Çalışması
14 Programdan seçilen bir konu üzerine hazırlanan videolara dönüt verme Anlatım, Soru Cevap, Grup Çalışması
15 Hazırlanan Materyallere Dönüt Verme Anlatım, Soru Cevap, Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Küçükoğlu, A., ve arkadaşları, (2008). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayıncılık.
2 Tatlı, Z (editör) (2017). Kavram öğretiminde Web 2.0. Ankara: Pegem Akademi
3 Uşun, S. (2012). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, 2. Baskı: Ankara: Nobel Yayıncılık
4 Yanpar Yelken, T.(2014). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, 12. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
5 Yalın, H. İ.(2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, 25. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 16 1 60
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 14 42
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 90