Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 403 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MB 403 Adı: ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı VEYSEL ŞİRVAN ÇETİN (veyselcetin@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere özel gereksinimli çocuklar, özel gereksinime sebep olan engel türlerinin nedenleri, belirtileri ve tedavi yolları, özel çocukların eğitiminde önemli bir yerde olan kaynaştırma yönteminin uygulanışı konularında bilgi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Engelli bireylerin özelliklerini anlayabilir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Normal ve engelli bireylerin gelişimsel farklılıklarını kavrayabilme PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Engelli çocuğa sahip ailelerin duygularını ve onlara yardım yollarını açıklayabilir. PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-11 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-14 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Özel eğitimin dünyada ve ülkemizde tarihçesi, özel eğitimin amacı ve kavramları, özel eğitimde değerlendirme, kaynaştırma yönteminin tarihçesi ve yararları, zihinsel yetersizlik, özel öğrenme güçlüğü, dil ve konuşma bozukluğu, otizm, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, bedensel yetersizlikler, üstün yeteneklilik, kaynaştırma uygulamalarında sınıf yönetimi, bireyselleştirilmiş eğitim programları, özel gereksinimli çocukların aileleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Özel Eğitimin tanımı, tarihçesi, kavramları Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama
2 Kaynaştırma Uygulamasının tarihçesi, yararları ve karşılaşılan engeller Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama
3 Özel Eğitimde tanılama ve değerlendirme Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
4 Zihinsel yetersizlikler Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
5 Özel Öğrenme Güçlüğü Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
6 Otizm Spektrum Bozukluğu Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
7 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Dil ve Konuşma Bozuklukları Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
10 İşitme Yetersizliği Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
11 Görme Yetersizliği Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
12 Bedensel Engel Türleri Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
13 Kaynaştırma Uygulamalarında sınıf yönetimi Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
14 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
15 Özel gereksinimli çocukların aileleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Koçbeker, B. (2020). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
2 Deretarla Gül, E. (2019). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
kitap, kağıt, kalem, bilgisayar, projektör

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 8 16
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 8 16
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90