Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 304 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MB 304 Adı: EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FUNDA NALBANTOĞLU YILMAZ (fundan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi, ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar, ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri, ölçme aracı geliştirme ve uygulama, test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme, test ve madde analizi, değerlendirme ve not vermeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemini açıklayabilir PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-24 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklayabilir PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-24 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Ölçme araçlarında bulunması gereken psikometrik özellikleri açıklayabilir PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-24 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Ölçme aracı geliştirme basamaklarını açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-24 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Eğitimde kullanılan ölçme araçlarını ihtiyacı doğrultusunda kullanabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-13 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÇ-24 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Ölçme sonuçları üzerinde temel istatistiksel işlemler yapabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-24 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Ölçme sonuçlarını yorumlayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-24 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi, ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar, ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri, ölçme aracı geliştirme ve uygulama, test sonuçlarının yorumlanması, test ve madde analizi, değerlendirme ve not verme konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ölçme ve değerlendirmenin eğitimdeki yeri ve önemi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
2 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
3 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
4 Ölçme araçlarının psikometrik özellikleri (güvenirlik) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
5 Ölçme araçlarının psikometrik özellikleri (geçerlik, kullanışlılık) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
6 Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
7 Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
10 Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
11 Ölçme aracı geliştirme süreci Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Test ve madde analizleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
13 Test ve madde analizleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
14 Test sonuçlarının yorumlanması Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
15 Değerlendirme ve not verme Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kutlu, Ö., Doğan, C. D., Karakaya, İ. (2010). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
2 Atılgan, H, Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Anı yayıncılık: Ankara.
3 Öztürk Gübeş, N. ve Özberk, E. H. (2018). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ANKARA: Lisans Yayıncılık.
4 Gök, B. ve Bıkmaz-Bilen, Ö. (2022). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. İstanbul. Lisans Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, bilgisayar, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 9 9
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 3 15
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90