|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEKLİF EDİLEN KİMYA (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FATMA KARİPCİN (fkaripcin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FATMA KARİPCİN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, anorganik kimya alanında ligand ve kompleks sentezinde kullanılan temel yöntemler ile çok kullanılan bazı ligandların ve komplekslerinin sentez ve karakterizayon yöntemlerine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Ligand ve koordinasyon bileşikleri ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular. PÇ-9 Alanı ile ilgili güncel bilgilerle kendi bilgi birikimi ve bakış açısını birleştirerek toplumsal, bilimsel sorunlar ve etik konularında çözümler üretir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Koordinasyon bileşiklerinin çeşitleri, sentez, saflaştırma ve karakterizasyon yöntemlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Organometalik ligandlar ve bileşikler ile ilgili kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-3 Kimya alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmelerini yakından izler. PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Yeni koordinasyon bileşikleri hazırlamak için kaynak tarayıp, deney tasarlayabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu farklı disiplinler ve alt alanları arasında uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak bağlantı kurar, araştırma gruplarında uyum içinde çalışır. PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders kapsamında, ligand ve koordinasyon bileşikleri tanımı ve çeşitleri, tek dişli ve çok dişli ligand çeşitleri ve sentez yöntemleri, şelat etkisi, organometalik bileşikleri, kompleks sentezi mekanizması, kompleks sentezine etki eden faktörler, koordinasyon bileşiklerinin saflaştırılması, kararkterizasyonu, organometalik ligandlar ve organometalik reaksiyon çeşitleri ile ilgili bilgi verilir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ligand ve koordinasyon bileşiklerinin tanımı ve genel özellikleri | Anlatma Yöntemi |
2 | Tek dişli ligandlar ve sentez yöntemleri | Anlatma Yöntemi |
3 | Çok dişli ligandların sentezi ve özellikler | Anlatma Yöntemi |
4 | Şelat Etkisi | Anlatma Yöntemi |
5 | Genel Ligand Çeşitleri | Anlatma Yöntemi |
6 | Schiff Bazı ligand ve komplekslerinin sentezi | Anlatma Yöntemi |
7 | Organometalik kompleks bileşiklerin sentezi | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Koordinasyon bileşiklerinin sentez mekanizması | Anlatma Yöntemi |
10 | Koordinasyon bileşiklerinin sentez reaksiyonuna etki eden faktörler | Anlatma Yöntemi |
11 | Koordinasyon bileşiklerinin saflaştırılması | Anlatma Yöntemi |
12 | Koordinasyon bileşiklerinin karakterizasyonu | Anlatma Yöntemi |
13 | Koordinasyon bileşiklerinin absorpsiyon özellikleri | Anlatma Yöntemi |
14 | Önemli organometalik ligandlar ve özellikleri | Anlatma Yöntemi |
15 | Organometalik reaksiyon çeşitleri | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Spessard, G.O., Miessler, G.L. (1997). Organometallic Chemistry, Prentice-Hall Inc. | |
2 | Jorgensen, C.K. (1963). Inorganic Complexes, Elseiver. | |
3 | Miessler, G.L., Tarr, D. A., (2002). İnorganik Kimya, Palme Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Sunumlar, projeksiyon Cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 11 | 22 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 7 | 35 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 7 | 35 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |