|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEKLİF EDİLEN KİMYA (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FATMA KARİPCİN (fkaripcin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FATMA KARİPCİN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı Nükleer manyetik rezonans spektroskopisi ile ilgili temel bilgileri vererek, bileşiklerin 1H-NMR ve 13C-NMR spektrumlarının çözümlenmesine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Rezonans kavramı, atom çekirdeğinin manyetik özellikleri, elementlerin spin kuantum sayıları, atom çekirdeginin manyetik alandaki davranışı kavramlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-4 Alanındaki güncel bilgileri sistematik olarak takip eder. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kimyasal kayma, spin-spin etkileşimi bilgilerini kullanarak 1H NMR spektrumlarını yorumlayabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-4 Alanındaki güncel bilgileri sistematik olarak takip eder. PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | 13C ve diğer NMR spektrumlarını yorumlayabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. PÇ-9 Alanı ile ilgili güncel bilgilerle kendi bilgi birikimi ve bakış açısını birleştirerek toplumsal, bilimsel sorunlar ve etik konularında çözümler üretir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | NMR spektrumlarından faydalanarak yapı tayini yapabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders kapsamında NMR spektroskopisi ile ilgili genel bilgiler, atom çekirdeğinin manyetik özelliği, kimyasal kayma ve etkileyen faktörler, spin-spin etkileşimi, NMR çeşitleri ve spektrum yorumları ile yapı tayini anlatılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | NMR Spektroskopisinin yapı tayininde kullanımı, genel bilgiler | Anlatma Yöntemi |
2 | Atom çekirdeğinin manyetik özellikleri, Rezonans olayı | Anlatma Yöntemi |
3 | Rezonans koşulları, NMR Spektroskopisinin çalışma prensibi | Anlatma Yöntemi |
4 | NMR ölçümü için numunelerin hazırlanması, Kimyasal kayma | Anlatma Yöntemi |
5 | Kimyasal kaymayı etkileyen faktörler: Elektron yoğunluğunun etkisi, Komşu grup ve atomların etkisi | Anlatma Yöntemi |
6 | Aromatik halka akımı, Aromatik bileşiklerin 1H spektrumları | Anlatma Yöntemi |
7 | Spin-spin etkileşmeleri | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | İkinci derece spektrumlar | Anlatma Yöntemi |
10 | Kaydırıcı reaktifler, çift rezonans olayı | Anlatma Yöntemi |
11 | 1H NMR Spektrum Çözümü | Problem Çözme Yöntemi |
12 | 1H NMR Spektrum çözüm örnekleri | Problem Çözme Yöntemi |
13 | 13C ve diğer elementlerin NMR Spektrum Çözümleri | Problem Çözme Yöntemi |
14 | 13C NMR Spektrum çözüm örnekleri | Problem Çözme Yöntemi |
15 | İki boyutlu (2D) NMR Spektroskopisi | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Balcı M. (2005). Basic 1H- and 13C-NMR Spectroscopy, Elsevier. | |
2 | Balcı M. (1999). Nükleer Manyetik Rezonans Spektroskopisi, ODTÜ Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitapları, sunumlar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2.00 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2.00 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 13 | 39 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 13 | 26 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 7 | 35 |
Final Sınavı | 2 | 4 | 8 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |