|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Doktora | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TEKLİF EDİLEN KİMYA (DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FATMA KARİPCİN (fkaripcin@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FATMA KARİPCİN, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı Nükleer manyetik rezonans spektroskopisi ile ilgili temel bilgileri vererek, bileşiklerin 1H-NMR ve 13C-NMR spektrumlarının çözümlenmesine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Rezonans kavramı, atom çekirdeğinin manyetik özellikleri, elementlerin spin kuantum sayıları, atom çekirdeginin manyetik alandaki davranışı kavramlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-4 Alanındaki güncel bilgileri sistematik olarak takip eder. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Kimyasal kayma, spin-spin etkileşimi bilgilerini kullanarak 1H NMR spektrumlarını yorumlayabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-4 Alanındaki güncel bilgileri sistematik olarak takip eder. PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | 13C ve diğer NMR spektrumlarını yorumlayabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. PÇ-9 Alanı ile ilgili güncel bilgilerle kendi bilgi birikimi ve bakış açısını birleştirerek toplumsal, bilimsel sorunlar ve etik konularında çözümler üretir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | NMR spektrumlarından faydalanarak yapı tayini yapabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders kapsamında NMR spektroskopisi ile ilgili genel bilgiler, atom çekirdeğinin manyetik özelliği, kimyasal kayma ve etkileyen faktörler, spin-spin etkileşimi, NMR çeşitleri ve spektrum yorumları ile yapı tayini anlatılacaktır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | NMR Spektroskopisinin yapı tayininde kullanımı, genel bilgiler | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Atom çekirdeğinin manyetik özellikleri, Rezonans olayı | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Rezonans koşulları, NMR Spektroskopisinin çalışma prensibi | Anlatma Yöntemi |
| 4 | NMR ölçümü için numunelerin hazırlanması, Kimyasal kayma | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Kimyasal kaymayı etkileyen faktörler: Elektron yoğunluğunun etkisi, Komşu grup ve atomların etkisi | Anlatma Yöntemi |
| 6 | Aromatik halka akımı, Aromatik bileşiklerin 1H spektrumları | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Spin-spin etkileşmeleri | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | İkinci derece spektrumlar | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Kaydırıcı reaktifler, çift rezonans olayı | Anlatma Yöntemi |
| 11 | 1H NMR Spektrum Çözümü | Problem Çözme Yöntemi |
| 12 | 1H NMR Spektrum çözüm örnekleri | Problem Çözme Yöntemi |
| 13 | 13C ve diğer elementlerin NMR Spektrum Çözümleri | Problem Çözme Yöntemi |
| 14 | 13C NMR Spektrum çözüm örnekleri | Problem Çözme Yöntemi |
| 15 | İki boyutlu (2D) NMR Spektroskopisi | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Balcı M. (2005). Basic 1H- and 13C-NMR Spectroscopy, Elsevier. | |
| 2 | Balcı M. (1999). Nükleer Manyetik Rezonans Spektroskopisi, ODTÜ Yayıncılık. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitapları, sunumlar, projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2.00 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2.00 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 13 | 39 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 13 | 26 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 7 | 35 |
| Final Sınavı | 2 | 4 | 8 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||