|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEKLİF EDİLEN KİMYA (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FATMA KARİPCİN (fkaripcin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FATMA KARİPCİN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, sentetik olarak elde edilmiş organik veya inorganik bir bileşiğin saflaştırılmasında ve saflığının tespitinde kullanılabilecek temel yöntemler ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Saflaştırma işleminin amacı, saflaştırmada kullanılan ön işlemler, kristallendirme, süzme, ekstraksiyon vb. saflaştırma tekniklerinin amacı ve kullanımını açıklayabilir.explain the purpose and use of |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bir maddenin saflaştırılması aşamasında, saflığını kontrol yöntemleri ve saflaştırma yöntemine karar verebilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Fornsiyonel grupları belirleme yöntemlerine karar vererek yapı analizi yapabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu farklı disiplinler ve alt alanları arasında uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak bağlantı kurar, araştırma gruplarında uyum içinde çalışır. PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Saflaştırmada kullanılan temel teknikler ve saflaştırılan maddenin yapı analizinde kullanılan yöntemlerden yararlanarak hangi madde için hangi tekniği kullanacağına karar verebilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu farklı disiplinler ve alt alanları arasında uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak bağlantı kurar, araştırma gruplarında uyum içinde çalışır. PÇ-9 Alanı ile ilgili güncel bilgilerle kendi bilgi birikimi ve bakış açısını birleştirerek toplumsal, bilimsel sorunlar ve etik konularında çözümler üretir. PÇ-10 Alanında ve farklı disiplinlerde ortaya çıkan sorunlara çözüm önerir, karar verme süreçlerinde inisiyatif alır ve araştırma gruplarına önderlik eder. PÇ-11 Alanı ile ilgili yaptığı çalışmaları bilimsel makaleye dönüştürüp, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki ilerlemelere katkıda bulunur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders kapsamında saflaştırmada kullanılan ön işlemler, yaş analiz yöntemleri, kristallendirme, süzme, ekstraksiyon, kromatoğrafi, destilasyon yöntemlerinin saflaştırma amaçlı kullanımı, fonksiyonel grupların tayininde kullanılan yöntemler anlatılacaktır. Ayrıca saflaştırılan maddelerin bu derste anlatılan yöntemler kullanılarak yapı tayininden de bahsedilecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Saflaştırmada ön işlemleri | Anlatma Yöntemi |
2 | Yaş Analiz Yöntemleri | Anlatma Yöntemi |
3 | Yaş Analiz ve Aletli analiz yöntemlerinin karşılaştırılması | Anlatma Yöntemi |
4 | Kristallendirme yöntemi ile saflaştırılma ve kristallendirme çeşitleri | Anlatma Yöntemi |
5 | Saflaştırmada ekstraksiyon yönteminin kullanımı | Anlatma Yöntemi |
6 | Süzme işlemi ve çeşitleri | Anlatma Yöntemi |
7 | Kromotoğrafi ve uygulama alanları | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Destilasyon ve uygulama alanları | Anlatma Yöntemi |
10 | Fonksiyonel grupların belirlenmesi ile yapı tayini | Anlatma Yöntemi |
11 | Fonksiyonel grupları belirleme yöntemleri | Anlatma Yöntemi |
12 | Karışımların ayrılması ve saflaştırılması | Anlatma Yöntemi |
13 | Saflaştırılmış maddelerin yapılarının aletli analizle aydınlatılması | Anlatma Yöntemi |
14 | Saflaştırılmış maddelerin yapı analizinde NMR spektroskopisinin kullanımı | Anlatma Yöntemi |
15 | Saflaştırılmış maddelerin yapı analizinde IR spektroskopisinin kullanımı ve örnek çözümleri | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Erdik, E., Obalı, M., Işık, N.Y., Öktemer, A. (2011). Denel Organik Kimya, 7. baskı, Gazi Kitabevi. | |
2 | Fessenden, R.J., Fessenden, J.S., Feist, P. (2001). Organic laboratory techniques, Brooks/Cole Thomson Learning, Pacific Grove, CA. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Sunumlar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 12 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 7 | 35 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 7 | 35 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |