Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ANE-171 - ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI YÜKSEK LİSANS (ÖNERİLEN)

Kodu: ANE-171 Adı: SPORDA PERFORMANS VE TOPARLANMA Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI YÜKSEK LİSANS (ÖNERİLEN)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERHAN IŞIKDEMİR (erhanisikdemir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders, sporcuların performansını artırmak ve antrenman sonrası toparlanma süreçlerini optimize etmek için bilimsel temellere dayalı bilgi ve beceriler kazandırmayı amaçlar. Spor bilimleri ve antrenörlük eğitimi bağlamında, antrenman yüklerinin planlanması, toparlanma yöntemlerinin uygulanması ve performans değerlendirme tekniklerinin etkin şekilde kullanılması hedeflenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sporda performansın fiziksel, fizyolojik ve psikolojik unsurlarını analiz edebilir. PÇ-2 Egzersiz fizyolojisi ve antrenman bilimi konularında derinlemesine bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulamalı çalışmalarında kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sporcularda enerji sistemlerinin etkili kullanımını ve geliştirilmesini sağlayabilir. PÇ-2 Egzersiz fizyolojisi ve antrenman bilimi konularında derinlemesine bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulamalı çalışmalarında kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Farklı spor dallarına özgü performans testlerini uygulayabilir ve sonuçları değerlendirebilir. PÇ-4 Antrenman programlarını bilimsel ilkeler doğrultusunda planlayabilir ve bireysel ya da takım düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-6 Farklı yaş grupları ve seviyelere uygun antrenman metodolojileri oluşturabilir ve uygulayabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Yoğun antrenman veya müsabaka sonrası toparlanma sürecini yönetebilir. PÇ-2 Egzersiz fizyolojisi ve antrenman bilimi konularında derinlemesine bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulamalı çalışmalarında kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Rejenerasyon tekniklerini öğrenerek sporcularda toparlanma hızını artırabilir. PÇ-2 Egzersiz fizyolojisi ve antrenman bilimi konularında derinlemesine bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulamalı çalışmalarında kullanabilir.
PÇ-4 Antrenman programlarını bilimsel ilkeler doğrultusunda planlayabilir ve bireysel ya da takım düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-5 Sporcularda sakatlanma risklerini değerlendirebilir ve sakatlık önleme stratejileri geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Beslenmenin ve hidrasyonun performans ve toparlanmaya olan etkisini kavrayarak sporcu diyetlerini düzenleyebilir. PÇ-2 Egzersiz fizyolojisi ve antrenman bilimi konularında derinlemesine bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulamalı çalışmalarında kullanabilir.
PÇ-11 Spor bilimlerinde multidisipliner yaklaşımları benimseyerek, farklı disiplinlerle iş birliği yapabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Psikolojik toparlanma yöntemlerini kullanarak sporcuların zihinsel olarak yenilenmesini sağlayabilir. PÇ-2 Egzersiz fizyolojisi ve antrenman bilimi konularında derinlemesine bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulamalı çalışmalarında kullanabilir.
PÇ-4 Antrenman programlarını bilimsel ilkeler doğrultusunda planlayabilir ve bireysel ya da takım düzeyinde uygulayabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Performans ve toparlanma süreçlerinde teknolojiyi etkili bir şekilde kullanabilir. PÇ-4 Antrenman programlarını bilimsel ilkeler doğrultusunda planlayabilir ve bireysel ya da takım düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-10 Dijital spor teknolojilerini ve veri analitiğini kullanarak sporcuların performansını değerlendirebilir ve iyileştirme çalışmaları yapabilir.
PÇ-11 Spor bilimlerinde multidisipliner yaklaşımları benimseyerek, farklı disiplinlerle iş birliği yapabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Alanıyla ilgili bilimsel literatürü okuyarak güncel yaklaşımları takip edebilir ve bu bilgileri uygulamaya koyabilir. PÇ-1 Bilimsel araştırma yöntemlerini ve süreçlerini anlayarak, bu yöntemleri spor bilimleri alanında uygulayabilir.
PÇ-4 Antrenman programlarını bilimsel ilkeler doğrultusunda planlayabilir ve bireysel ya da takım düzeyinde uygulayabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sporda performans kavramı ve ölçütleri, antrenman yüklenmesi ve performans ilişkisi, toparlanma sürecinin fizyolojik ve psikolojik temelleri, yorgunluk türleri, nedenleri ve yönetimi, toparlanma stratejileri (pasif, aktif ve kombine yöntemler), uyku düzeni ve önemi, beslenme ve hidrasyonun toparlanmaya etkisi, fizyoterapi ve masaj teknikleri, ergogenik destekler ve performans-toparlanma üzerindeki etkileri, teknoloji ve performans analizi (GPS, kalp atış hızı monitörleri vb.), toparlanma süreçlerinin bireyselleştirilmesi ve takip edilmesi, performans-test protokolleri ve değerlendirme.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sporda performans kavramı ve ölçütler Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
2 Antrenman yüklenmesi ve performans ilişkisi Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
3 Toparlanma sürecinin fizyolojik temelleri Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
4 Yorgunluk türleri, nedenleri ve yönetimi Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
5 Toparlanma stratejileri: Pasif, aktif ve kombine yöntemler Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
6 Uyku düzeni ve toparlanmadaki önemi Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
7 Beslenme ve hidrasyonun performans ve toparlanmaya etkisi Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
8 Ara Sınav
9 Fizik tedavi, masaj teknikleri ve ergogenik desteklerin etkileri Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
10 Teknoloji ve performans analizi: GPS ve kalp atış hızı monitörleri Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
11 Toparlanma süreçlerinin bireyselleştirilmesi ve izlenmesi Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
12 Performans test protokolleri ve değerlendirme yöntemleri Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
13 Psikolojik toparlanma yöntemleri ve uygulamaları Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
14 Sporcularda performans ve toparlanma vaka çalışmaları Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
15 Proje sunumları ve grup değerlendirmeleri Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Performans ve Toparlanma Çalışmaları, Grup Çalışmaları, Proje Hazırlama ve Sunum
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 14 4 56
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 14 4 56
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 156