|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | EĞİTİMDE YAPAY ZEKA TEKNOLOJİLERİ(TEZLİ YÜKSEK LİSANS ÖNERİLEN) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞEYHMUS AYDOĞDU (saydogdu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramları tanımak, bilimin ve bilimsel araştırmanın önemini kavramak, bilimsel araştırma sürecinde izlenmesi gereken adımlar hakkında bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-3 Eğitimde yapay zeka teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında etkili biçimde kullanır. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. PÇ-6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız veya bir takımın üyesi olarak bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür. PÇ-7 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçlarını geliştirir, uygular ve topladığı verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder. PÇ-8 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili çalışmaları etik değerleri dikkate alarak, eleştirel bakış açısı ile değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bilimsel araştırma sürecinde izlenmesi gereken adımları açıklayabilir. |
PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. PÇ-6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız veya bir takımın üyesi olarak bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür. PÇ-7 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçlarını geliştirir, uygular ve topladığı verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bilimsel etik kurallarına uygun olarak araştırma sürecini yürütebilir. |
PÇ-3 Eğitimde yapay zeka teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında etkili biçimde kullanır. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. PÇ-6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız veya bir takımın üyesi olarak bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür. PÇ-7 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçlarını geliştirir, uygular ve topladığı verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder. PÇ-9 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile farklı disiplinleri bütünleştirir ve iş birliğine açık bir tutum sergiler. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramlar, araştırma problemi ve araştırma sorularının tanımlanması, nicel ve nitel araştırmaların özellikleri, örneklemin belirlenmesi, veri toplama araçlarının tasarlanması, araştırmaların geçerliği ve güvenirliği, deneysel desenler, ilişkisel araştırmalar, tarama araştırmaları, durum çalışması, eylem araştırması, raporlaştırma ve bilimsel etik konularını içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Bilimsel araştırma sürecine genel bakış: Bilgi türleri, araştırma paradigması ve epistemoloji | Anlatım, Tartışma, Kavram Haritası, Beyin Fırtınası |
2 | Araştırma probleminin belirlenmesi: Problem durumu, problem cümlesi, gerekçe yazımı | Tartışma, Örnek Olay İncelemesi, Grup Çalışması |
3 | Araştırma soruları ve alt amaçların yapılandırılması | Atölye Çalışması, Problem Temelli Öğrenme |
4 | Literatür taramasına hazırlık: Anahtar kelimeler, kaynak tarama stratejileri | Kütüphane Uygulaması, Rehberli Uygulama |
5 | Literatür bulgularının tematik olarak düzenlenmesi ve raporlanması | Etkileşimli Sunum, Workshop |
6 | Araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel desenlerin temel özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Evren ve örneklem seçimi: Örnekleme türleri ve örnek büyüklüğü hesaplamaları | Simülasyon, Problem Temelli Öğrenme, Küçük Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Veri toplama araçlarının türleri: Gözlem, görüşme formu, anket | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Veri toplama araçlarının geliştirilmesi ve geçerlik-güvenirlik kriterleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Verilerin analizine giriş: Kodlama, betimsel ve içerik analizi, istatistiksel analiz | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Araştırma raporu yazımına giriş: Bölümler, biçimsel kurallar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
13 | Araştırma raporunun geliştirilmesi ve geri bildirimlerle iyileştirilmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
14 | Bilimsel etik: İntihal, yazar sorumlulukları, onam süreçleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Etik ihlalleri örnekleri üzerinden eleştirel analiz | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. 22. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. | |
2 | Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. 15. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. | |
3 | Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (Vol. 7, p. 429). New York: McGraw-hill. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 16 | 1 | 30 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 30 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 10 | 40 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |