Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK Y.O. / HEM201 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM201 Adı: İÇ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ Teorik+Uygulama: 6+12 AKTS: 13
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri HEMŞİRELİKTE TEMEL İLKE VE UYGULAMALAR,
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GAMZE MUZ (gucakan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
GAMZE MUZ, AYSER DÖNER, NİSA YAVUZER BAYRAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj haftada 12 saat hastane uygulaması
Dersin Amacı
İç hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi sahibi olmak, iç hastalıkları hastasının ve ailesinin hastaneye kabulünden taburcu oluncaya kadar olan süreçte gereksinimlerini tanımlayabilecek, hemşirelik süreci doğrultusunda hastanın sorunlarını çözümleyebilecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İç hastalıkları hemşiresinin toplumdaki yerini ve önemini açıklayabilir. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-2 hastaya bütüncül olarak sağlık bakımı uygulayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İç Hastalıkları ile ilgili etik sorunlara örnek verebilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni gelişmeleri açıklayabilir PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme.
PÇ-5 PÇ. 5. Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı çalışmalardan yararlanabilir. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-5 PÇ. 5. Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olabilme.
PÇ-10 PÇ.10. Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri inceleyebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Sağlığın korunması ve geliştirilmesindeki rollerini açıklayabilir PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili konularda danışmanlık yapabilir PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Hasta, ailesi ve ekibin diğer üyeleri ile iletişimin önemini açıklayabilir PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Hemşirelik süreci, yaşlı hasta bakımı, yatağa bağımlı hasta bakımı, sıvı elektrolit, asit-baz dengesi ve düzensizlikleri, şok ve bakımı, onkoloji hemşireliği, allerjik hastalıklar ve hasta bakımı, solunum sistemi hastalıkları ve hasta bakımı, kalp hastalıkları ve hasta bakımı, kan hastalıkları ve hasta bakımı, sindirim sistemi hastalıkları ve hasta bakımı, endokrin sistemi hastalıkları ve hasta bakımı, eklem hastalıkları ve hasta bakımı, böbrek hastalıkları ve hasta bakımı, sinir sistemi hastalıkları ve hasta bakımı
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sıvı- Elektrolit Dengesi ve Düzensizlikleri ve Hemşirelik Girişimleri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
2 Asit-Baz Dengesi ve Düzensizlikleri ve Hemşirelik Girişimleri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
3 Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
4 Kan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
5 İmmun Sistem ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
6 Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
7 Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
8 Ara Sınav
9 Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
10 Endokrin Sistem ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
11 Endokrin Sistem ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
12 Sinir Sistemi ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
13 Kanser Stres Şok Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
14 Kas –İskelet Sistemi, hastalıkları ve hemşirelik bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
15 Yaşlanma ve Yaşlılık Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 • Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
2 • Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004.
3 • Akdemir N., Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Vehbi Koç Vakfı SANERC Yayınları, İstanbul,2003.
4 • Birol L., Akdemir N., Bedük T. İç Hastalıkları Hemşireliği. Vehbi Koç Vakfı Yayınları, Ankara, 1997.
5 Guyton & Hall. Tıbbi Fizyoloji. 2007.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon, bilgisayar, maketler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 12 1 20
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 18 14 252
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 15 45
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 1 4
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 10 1 10
Ara Sınav 2 2 4
Final Sınavı İçin Hazırlık 13 1 13
Final Sınavı 3 1 3
0
0
Toplam İş Yükü 401