|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | HEMŞİRELİKTE TEMEL İLKE VE UYGULAMALAR, | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK (gulhankucuk@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Haftada 12 saat uygulama | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı öğrencilerin; ruh sağlığını koruma, geliştirme ve psikiyatrik bozukluğu olan hastaların bakımı konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Ruh sağlığı ve ruhsal hastalıkların özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Psikiyatri hemşiresinin rol ve işlevlerini tanımlayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Ruh sağlığı hizmetlerinin tanımını ve işlevlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Terapötik ortamın amacını ve özelliklerini tanımlayabilir. |
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-11 PÇ. 11. Kişisel ve mesleki gelişimini destekleyecek sosyal, sanatsal, bilimsel ve sportif faaliyetlere katılabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Psikiyatri hemşiresinin terapötik ortamda rol ve işlevlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Ruhsal hastalıkların tanımını, klinik özelliklerini ve tedavi yaklaşımlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Ruhsal hastalığı bulunan bireylere yönelik hemşirelik tanılarını, sonuç kriterlerini ve girişimleri sıralayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 | Ruh sağlığını etkileyen yasal ve etik konuları tartışabilir. |
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. |
Dönem Ödevi - Proje |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Ruh sağlığı, ruhsal hastalıklar ve psikiyatri hemşireliği | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ruh sağlığı tanımı Ruhsal hastalık tanımı Psikiyatri hemşiresinin rol ve fonksiyonları | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 2 | Psikiyatri kliniğinde tedavi edici ortam kavramı ve hemşirenin sorumlulukları | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Rol yapma |
| 3 | Duygulanım Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma |
| 4 | Duygulanım Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma |
| 5 | Anksiyete Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma |
| 6 | Anksiyete Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma |
| 7 | Somatoform Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Şizofreni Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma |
| 10 | Kişilik Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma |
| 11 | Cinsel Bozukluklar Yeme Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma |
| 12 | Alkol ve maddeyi kötüye kullanım Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma |
| 13 | Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi Hemşireligi | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 14 | Toplum ruh sağlığı merkezleri ve Rehabilitasyon hizmetleri | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 15 | Ruh sağlığını etkileyen yasal ve etik Konular | Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | M. Olcay Çam & Esra Engin (Editör). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi. 2014 | |
| 2 | Nermin Gürhan (Editör). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2016 | |
| 3 | Leyla Baysan Arabacı (Editör). Ruh sağlığı ve hastalıklarında temel hemşirelik bakımı. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2020 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar, projeksiyon cihazı, tahta, tahta kalemi | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 20 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | 12. hafta | 1 | 20 |
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16. hafta | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 16 | 14 | 224 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 15 | 60 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 18 | 36 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 10 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 20 | 20 |
| Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 450 | ||