Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK Y.O. / HEM401 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM401 Adı: RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ Teorik+Uygulama: 6+12 AKTS: 15
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri HEMŞİRELİKTE TEMEL İLKE VE UYGULAMALAR,
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK (gulhankucuk@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Haftada 12 saat uygulama
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin; ruh sağlığını koruma, geliştirme ve psikiyatrik bozukluğu olan hastaların bakımı konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ruh sağlığı ve ruhsal hastalıkların özelliklerini açıklayabilir. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Psikiyatri hemşiresinin rol ve işlevlerini tanımlayabilir. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Ruh sağlığı hizmetlerinin tanımını ve işlevlerini açıklayabilir. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Terapötik ortamın amacını ve özelliklerini tanımlayabilir. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-11 PÇ. 11. Kişisel ve mesleki gelişimini destekleyecek sosyal, sanatsal, bilimsel ve sportif faaliyetlere katılabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Psikiyatri hemşiresinin terapötik ortamda rol ve işlevlerini açıklayabilir. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Ruhsal hastalıkların tanımını, klinik özelliklerini ve tedavi yaklaşımlarını açıklayabilir. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Ruhsal hastalığı bulunan bireylere yönelik hemşirelik tanılarını, sonuç kriterlerini ve girişimleri sıralayabilir. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Ruh sağlığını etkileyen yasal ve etik konuları tartışabilir. PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme.
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ruh sağlığı, ruhsal hastalıklar ve psikiyatri hemşireliği
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ruh sağlığı tanımı Ruhsal hastalık tanımı Psikiyatri hemşiresinin rol ve fonksiyonları Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
2 Psikiyatri kliniğinde tedavi edici ortam kavramı ve hemşirenin sorumlulukları Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Rol yapma
3 Duygulanım Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma
4 Duygulanım Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma
5 Anksiyete Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma
6 Anksiyete Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma
7 Somatoform Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma
8 Ara Sınav
9 Şizofreni Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma
10 Kişilik Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma
11 Cinsel Bozukluklar Yeme Bozuklukları Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma
12 Alkol ve maddeyi kötüye kullanım Tedavi yöntemleri Hemşirelik Tanıları Sonuç kriterleri Girişimler Değerlendirme Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Rol yapma
13 Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi Hemşireligi Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Toplum ruh sağlığı merkezleri ve Rehabilitasyon hizmetleri Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Ruh sağlığını etkileyen yasal ve etik Konular Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 M. Olcay Çam & Esra Engin (Editör). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi. 2014
2 Nermin Gürhan (Editör). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2016
3 Leyla Baysan Arabacı (Editör). Ruh sağlığı ve hastalıklarında temel hemşirelik bakımı. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2020
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon cihazı, tahta, tahta kalemi

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 12. hafta 1 20
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16. hafta 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 16 14 224
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 15 60
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 18 36
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 10 10
Ara Sınav 1 10 10
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 20 20
0
0
Toplam İş Yükü 450