|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | FİZİK İÇİN DİFERANSİYEL DENKLEMLER , RADYASYON VE SAĞLIK FİZİĞİ , | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SÜMEYRA BALCI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, reaktör fiziği, reaktör malzemeleri ve reaktör teknolojisi ile ilgili temel kavramları vermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Nükleer enerji, nükleer reaktörlerin çalışma prensibi, reaktör tipleri, reaktörde fiziksel parametrelerin hesaplanması ve reaktör kinetigi ile ilgili temel kavramları bilebilir |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Radyasyon güvenliği ve nükleer enerji yargıda bulunabilir |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-3 Bir sistemi, süreci, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları çözme ve çağdaş yöntemleri uygulama becerisine sahiptir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir. PÇ-11 Fizik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (çevre sorunları, ekonomi, sürdürebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Nükleer reaktörlerin çevre üzerindeki etkilerini tartışabilir ve nükleer enerjiyi diğer enerji kaynakları ile karşılaştırabilir |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Bir sistemi, süreci, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları çözme ve çağdaş yöntemleri uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Nükleer reaktörlerde nötron davranışlarının temelleri, nötronların difüzyonu ve nötronların yavaşlatılması, nükleer parametreler ve nötron akısının ölçülmesi, fisyon ve zincirleme çekirdek tepkimeleri, reaktörlerin temel prensipleri, reaktör malzemeleri, reaktörlerın sınıflandırılması ve tipleri, kaynar sulu reaktörler, basınçlı su reaktörleri, gaz soğutmalı reaktörler, ağır sulu reaktörler, hızlandırıcı güdümlü reaktörler, radyasyondan korunma ve nükleer reaktörün zırhlanması, reaktör güvenligi ve çevre. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Nükleer reaktörlerde nötron davranışlarının temelleri | Ders anlatma ve tartışma |
2 | Nötronların difüzyonu ve nötronların yavaşlatılması | Ders anlatma ve tartışma |
3 | Nükleer parametreler ve nötron akısının ölçülmesi | Ders anlatma ve tartışma |
4 | Fisyon ve zincirleme çekirdek tepkimeleri | Ders anlatma ve tartışma |
5 | Reaktörlerin temel prensipleri | Ders anlatma ve tartışma |
6 | Reaktör malzemeleri | Ders anlatma ve tartışma |
7 | Reaktörlerın sınıflandırılması ve tipleri | Ders anlatma ve tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kaynar sulu reaktörler | Ders anlatma ve tartışma |
10 | Basınçlı su reaktörleri | Ders anlatma ve tartışma |
11 | Gaz soğutmalı reaktörler | Ders anlatma ve tartışma |
12 | Ağır sulu reaktörler | Ders anlatma ve tartışma |
13 | Hızlandırıcı güdümlü sistemler (reaktörler) | Ders anlatma ve tartışma |
14 | Radyasyondan korunma ve nükleer reaktörün zırhlanması | Ders anlatma ve tartışma |
15 | Reaktör güvenligi ve çevre | Ders anlatma ve tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | P. F. Zweifel , Reactor Physics, 1973 | |
2 | W. Marshall, Nuclear Power Technology, 1985 | |
3 | J. J. Duderstadt, L. J. Hamilton, Nuclear Reactor Analysis 1976 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon cihazı, dizüstü bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 40 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |