|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | FİZİK İÇİN DİFERANSİYEL DENKLEMLER , RADYASYON VE SAĞLIK FİZİĞİ , | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SÜMEYRA BALCI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Reaktör fiziği, reaktör malzemeleri ve reaktör teknolojisi ile ilgili temel kavramları vermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Nükleer enerji, nükleer reaktörlerin çalışma prensibi, reaktör tipleri, reaktörde fiziksel parametrelerin hesaplanması ve reaktör kinetigi ile ilgili temel kavramları anlayabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yüklü parçacıkların elektromanyetik alanlarla etkileşimlerini ve rölativistik hızlardaki davranışlarını inceleyerek, nükleer reaktörlerdeki parçacık hareketlerini yorumlayabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-11 Fizik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (çevre sorunları, ekonomi, sürdürebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Nükleer reaktörlerin çevre üzerindeki etkilerini tartışabilir ve nükleer enerjiyi diğer enerji kaynakları ile karşılaştırabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-11 Fizik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (çevre sorunları, ekonomi, sürdürebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Nükleer reaktörlerde nötron davranışlarının temelleri, nötronların difüzyonu ve nötronların yavaşlatılması, nükleer parametreler ve nötron akısının ölçülmesi, fisyon ve zincirleme çekirdek tepkimeleri, reaktörlerin temel prensipleri, reaktör malzemeleri, reaktörlerın sınıflandırılması ve tipleri, kaynar sulu reaktörler, basınçlı su reaktörleri, gaz soğutmalı reaktörler, ağır sulu reaktörler, hızlandırıcı güdümlü reaktörler, radyasyondan korunma ve nükleer reaktörün zırhlanması, reaktör güvenligi ve çevre konularını içermektedir | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Nükleer reaktörlerde nötron davranışlarının temelleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
2 | Nötronların difüzyonu ve nötronların yavaşlatılması | Anlatma, tartışma, soru cevap |
3 | Nükleer parametreler ve nötron akısının ölçülmesi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
4 | Fisyon ve zincirleme çekirdek tepkimeleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
5 | Reaktörlerin temel prensipleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
6 | Reaktör malzemeleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
7 | Reaktörlerın sınıflandırılması ve tipleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kaynar sulu reaktörler | Anlatma, tartışma, soru cevap |
10 | Basınçlı su reaktörleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
11 | Gaz soğutmalı reaktörler | Anlatma, tartışma, soru cevap |
12 | Ağır sulu reaktörler | Anlatma, tartışma, soru cevap |
13 | Hızlandırıcı güdümlü sistemler (reaktörler) | Anlatma, tartışma, soru cevap |
14 | Radyasyondan korunma ve nükleer reaktörün zırhlanması | Anlatma, tartışma, soru cevap |
15 | Reaktör güvenligi ve çevre | Anlatma, tartışma, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Reactor Physics, P. F. Zweifel, McGraw-Hill Press, 1973 | |
2 | Nuclear Power Technology, W. Marshall, Oxford University Press, 1985 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon cihazı, dizüstü bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 40 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |