Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖEAE 402 - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖEAE 402 Adı: KARAKTER VE DEĞER EĞİTİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİ ,
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı VEDAT AKTEPE (vedataktepe@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, değerin tanımını, özelliklerini ve sınıflandırmasını, değerler eğitimini, yaklaşımlarını, programlarda değerlerin durumunu, toplum açısından önemini, öğretmenin rolü ve yeterliklerini, değerlerle ilgili etkinlikler planlayabilmeyi ve uygulayabilmeyi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 DÖÇ1.1. Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklayabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 DÖÇ1.2. Değerler Eğitimi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgilerini açıklayabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 DÖÇ-1.3. Değer kavramını açıklayabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 DÖÇ-2.1. Değerlerin özelliklerini açıklayabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 DÖÇ-2.2. Değerlerin sınıflandırılmasının farkında olarak açıklayabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 DÖÇ-3.1. Öğretmen demokrasiye, insan haklarına, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 DÖÇ-3.2. Öğretmen toplumsal ve evrensel değerleri içselleştirerek davranışlarıyla rol model olur. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 DÖÇ-3.3. Değerler eğitimiyle ilgili bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 DÖÇ-4.2. Değerler eğitimiyle ilgili edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek esnek bir düşünceye yapısına sahip olur. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 DÖÇ-4.1. Değer eğitimiyle ilgili araştırma sonuçlarını kullanarak çok yönlü değerlendirebilir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-11 DÖÇ-5.1. İlkokul programında yer verilen temel ders programlarında (Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler, Hayat Bilgisi, Demokrasi ve İnsan Kakları, Çevre Eğitimi, Trafik ve İlkyardım, Müzik, Görsel Sanatlar, Oyun ve fiziki etkinlikler) ders programlarında yer alan değerleri açıklayabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-12 DÖÇ-5.2. Alanı ile ilgili öğretim programlarında yer verilen değerleri analiz ederek, öğretim programındaki değerleri açıklayabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-13 DÖÇ-6.1. Değer Eğitiminde Kullanılan Yaklaşım, Yöntem, Teknikleri analiz ve sentezleyerek etkinliklerinde kullanabilir. PÇ-
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-14 DÖÇ-6.2. Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-15 DÖÇ-7.1. Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. PÇ-
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-16 DÖÇ-8.1. İlkokul öğrencilerinin gelişim düzeylerini göz önünde bulundurarak uygun eğitim materyalleri kullanır. PÇ-
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-17 DÖÇ-8.2. İlkokul öğrencilerinin gelişim düzeylerini göz önünde bulundurarak uygun eğitim materyalleri hazırlayabilir. PÇ-
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-18 DÖÇ-9.1. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için değer eğitimi yaklaşımlarını da kullanarak etkinlikler planlar ve uygular. PÇ-
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-19 DÖÇ-10.1. İletişim teknolojilerinden de yararlanarak ders öğretim programındaki kazanımlara göre değer eğitimi yaklaşımlarını da kullanarak etkinlikler planlar ve uygular. PÇ-
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-20 DÖÇ-11.1. Bireysel ilgi ve yeteneklerine göre ders öğretim programındaki kazanımlarını da dikkate alarak değer eğitimi yaklaşımlarıyla etkinlik planlayarak uygular. PÇ-
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-21 DÖÇ-12.1. Ders öğretim programındaki kazanımlara göre değer eğitimi yaklaşımlarını da kullanarak etkinlikler planlar ve güzel bir Türkçe ile sunum yapar.. PÇ-
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-22 DÖÇ-13.1. Sınıf içi iletişim kurallarına uyarak değer eğitimi yaklaşımlarını da kullanarak etkinlikler planlar ve uygular PÇ-
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kavramsal çerçeve: Karakter, kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak, huy, mizaç vd.; karakter gelişimi ve eğitimi; karakter gelişiminde ve eğitiminde aile, çevre ve okul; değerlerin tanımı ve sınıflandırılması; değerlerin kaynakları ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temelleri; karakter ve değer eğitimi yaklaşım ve uygulamaları; karakter ve değer eğitiminde kültürlerarası farklılaşma ve birlikte yaşama kültürü; eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve değer eğitimi; karakter/ değer eğitiminde öğretim yöntemleri ve teknikleri; modern ve çok kültürlü toplumlarda değerler krizi ve eğitim; insani-kültürel kalkınma sürecinde değer eğitimi; Türk eğitim ve kültür tarihinden değer eğitimiyle ilgili örnekler, Türkiye’de değerler eğitimi uygulamaları ve araştırmaları; karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Değer ve Değerler Eğitimi Kavramları "Anlatma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Tartışma Yöntem"
2 Değerlerin Özellikleri ve Sınıflandırması "Kaynak Tarama Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Tartışma Yöntem"
3 Değer Eğitiminde Rol Model Öğretmenin özellikleri "Gözlem Yöntemi, Görüşme Yöntemi, Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi"
4 Türkiye’de Değerler Eğitimi Araştırmaları ve Uygulamaları "Kaynak Tarama Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Tartışma Yöntem"
5 İlkokul Programlarında Değerler "Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Method, Anlatma Yöntemi"
6 Değer Eğitiminde Kullanılan Yaklaşım, Yöntem, Teknikleri "Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Method, Anlatma Yöntemi"
7 Değer Eğitiminde Materyal Kullanımı ve Etkinlik Örnekleri "Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Method, Anlatma Yöntemi"
8 Ara Sınav
9 Değer Eğitimi Etkinlik Sunumları "Bireysel Çalışma Yöntemi, Sunum Yapma Yöntemi, Kaynak Tarama Yöntemi, Rapor Hazırlama Yöntemi"
10 Değer Eğitimi Etkinlik Sunumları "Bireysel Çalışma Yöntemi, Sunum Yapma Yöntemi, Kaynak Tarama Yöntemi, Rapor Hazırlama Yöntemi"
11 Değer Eğitimi Etkinlik Sunumları "Bireysel Çalışma Yöntemi, Sunum Yapma Yöntemi, Kaynak Tarama Yöntemi, Rapor Hazırlama Yöntemi"
12 Değer Eğitimi Etkinlik Sunumları "Bireysel Çalışma Yöntemi, Sunum Yapma Yöntemi, Kaynak Tarama Yöntemi, Rapor Hazırlama Yöntemi"
13 Değer Eğitimi Etkinlik Sunumları "Bireysel Çalışma Yöntemi, Sunum Yapma Yöntemi, Kaynak Tarama Yöntemi, Rapor Hazırlama Yöntemi"
14 Değer Eğitimi Etkinlik Sunumları "Bireysel Çalışma Yöntemi, Sunum Yapma Yöntemi, Kaynak Tarama Yöntemi, Rapor Hazırlama Yöntemi"
15 Değer Eğitimi Etkinlik Sunumları "Bireysel Çalışma Yöntemi, Sunum Yapma Yöntemi, Kaynak Tarama Yöntemi, Rapor Hazırlama Yöntemi"
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Aktepe, V. ve Gündüz, M. (2020). Karakter ve Değer Eğitimi, (Editör: Vedat Aktepe ve Mevlüt Gündüz, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
2 Tillman, d. (2000). 8-14 Yaş Grubu Öğrenciler için Yaşayan Değerler Eğitimi Etkinlikleri, (Çeviri Editörü: Vedat Aktepe), Konya: Eğitim Yayınevi.
3 Ulusoy, K. ve Turan, R. (2015). Farklı yönleriyle Değerler Eğitimi, (Editör: Refik Turan ve Kadir Ulusoy), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, bilgisayar, slayt sunumu, tahta, kalem.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 7 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 14 1 30
5.Rapor 14 1 30
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 12 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 7 28
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 5 15
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 120