Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK Y.O. / HEM402 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM402 Adı: HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ Teorik+Uygulama: 6+12 AKTS: 15
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri DOĞUM-KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ, ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ, RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ,
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AYŞEGÜL ÖZCAN (aysegulozcan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NİMET KARATAŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Var
Dersin Amacı
Bu ders, bireyin ailenin ve toplumun bedensel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığının korunması, geliştirilmesi, hastanın evde bakımı ve topluma yeniden kazandırılması sağlık için sakıncalı durumların çevreden kaldırılması için gerekli hemşirelik hizmetleri sürecini temel sağlık yaklaşımı içinde inceler ve uygulamaya geçirilmesini sağlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çalıştığı çevreyi belli başlı özellikleri ile tanımlayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Mesleki hak, görev ve sorumlulukları açıklayabilir PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çalıştığı çevrede Halk sağlığı ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilir PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Toplumun sağlık sorunlarını çözmede ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği kurabilir PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Ekip hizmetinin ve birlikte çalışmanın önemini açıklayabilir PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgi ve beceri sahibi olduğunu gösterebilir PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Problem çözme yöntemini sağlık sorunlarının çözümüne uyarlayabilir PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Çalıştığı alan ile ilgili kayıt ve istatistikleri tutabilir PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Toplumun sağlık düzeyini yükseltmede tutulan kayıt ve istatistiklerden yararlanabilir PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Toplumun sağlık sorunlarının çözümünde toplumun katılımını sağlayabilir PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-11 Toplumdaki risk gruplarını tanımlayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-12 Toplumdaki risk gruplarının sorunlarını belirleyebilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-13 Birey, aile ve toplumu sağlık konularında eğitmeye yönelik eğitim programları düzenleyebilir PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-14 Uygulanan eğitim programlarının verimlilik düzeyini belirleyebilir PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-15 Ev ziyaretlerinin planlı bir biçimde yapılmasının insan sağlığına katkısının önemini açıklayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-16 Halk sağlığı alanında hizmet vermeye istekli olabilir PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Hekimliğin Evrimi ve Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tarihçesi Doğum Öncesi Bakım Yenidoğanın Bakımı Okul Çağı Çocuk İzlemi Adolesan Sorunları Alternatif Tıp Yöntemleri Yaşlı Bakımı Kronik Hastalıklarda Bakım, Erken Tanı Ara sınav Sağlık Sorunlarının Belirlenmesinde Epidemiyolojik Yaklaşım İş Sağlığı Hemşireliği Halk Sağlığı Hemşireliğinde Etik Hemşirelik Politikaları ve Yasaları Sağlık Örgütlenmesi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders programının açıklanması anlatma, tartışma
2 Hekimliğin Evrimi anlatma, tartışma
3 Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tarihçesi anlatma, tartışma
4 Türkiye de Aile Yapısı anlatma, tartışma
5 Doğum Öncesi Bakım anlatma, tartışma
6 Yenidoğan ve Çocuk Sağlığı anlatma, tartışma
7 Okul Sağlığı anlatma, tartışma
8 Ara Sınav
9 Yaşlı Sağlığı anlatma, tartışma
10 Kronik Hastalıklar anlatma, tartışma
11 Erken Tanı anlatma, tartışma
12 Sağlık Sorunlarının Belirlenmesinde Epidemiyolojik Yaklaşım anlatma, tartışma
13 Hayvanlarla Bulaşan Hastalıklar anlatma, tartışma
14 İş Sağlığı Hemşireliği anlatma, tartışma
15 Hemşirelik Politikaları ve Yasaları anlatma, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Tc. Sağlık Bakanlığı Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Başkent Üniversitesi. Ulusal Hastalık Yükü Ve Maliyet Etkinlik Araştırması, Hastalık Yükü Final Raporu, Ankara, 2005.
2 Kris P, Hecker K, Bioactive Compounds in Food: Their Role in The Preventıon of Cardiovascular Disease and Cancer, American Journal of Medicine.
3 Cumhur N, Kronik Hastalığı olan Bireylerin Umutsuzluk Durumlarının İncelenmesi, 1. Ulusal Geriatri Kongresi 2002, Antalya.
4 Ünsar T, ‘Trakya Üniversitesi Hastenesi Hipertansiyon Arasındaki İlişkinin Saptanması, Türk Hemşireler Dergisi, 2000.
5 Tüzün EH, Eker L. Sağlık Değerlendirme Ölçütler ve Yaşam kalitesi. Sağlık ve Toplum Dergisi 2003; 13: 3-8.
6 The Whoqol Group. The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): development and general psychometric properties. Soc Sci Med 1998 ; 46: 1569-85.
7 Bilir N, Değişen sağlık örüntülerinde halk sağlığı çalışanlarının rolü: Kronik hastalıklar ve yaşlılık sorunları, Toplum Hekimliği Bülteni,Eylül-Aralık 2006.
8 THE POWER OF PREVENTION, CDC Chronıc Diease Preventıon, 2003; // www. Healtierus. gov./ steps/summit/Power of Preventıon. Pdf. Erişim Tarihi:Aralık 2007.
9 Yaşlanma 2002 Uluslararsı Eylem Planı, Hacettepe Üniversitesi Geriatrik Bilimler Araştırma Ve Uygulama Merkezi, Ankara, 2002
10 Erci B. ve ark. Halk sağlığı hemşireliği. Göktuğ yayıncılık. Ankara. 2009
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, Projeksiyon, Yazı tahtası

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 18 14 252
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 14 56
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 7 28
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 13 39
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 449