|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | DOĞUM-KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ, ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ, RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ, | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYŞEGÜL ÖZCAN (aysegulozcan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NİMET KARATAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Var | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders, bireyin ailenin ve toplumun bedensel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığının korunması, geliştirilmesi, hastanın evde bakımı ve topluma yeniden kazandırılması sağlık için sakıncalı durumların çevreden kaldırılması için gerekli hemşirelik hizmetleri sürecini temel sağlık yaklaşımı içinde inceler ve uygulamaya geçirilmesini sağlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çalıştığı çevreyi belli başlı özellikleri ile tanımlayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Mesleki hak, görev ve sorumlulukları açıklayabilir |
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Çalıştığı çevrede Halk sağlığı ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilir |
PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği kurabilir |
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Ekip hizmetinin ve birlikte çalışmanın önemini açıklayabilir |
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgi ve beceri sahibi olduğunu gösterebilir |
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Problem çözme yöntemini sağlık sorunlarının çözümüne uyarlayabilir |
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Çalıştığı alan ile ilgili kayıt ve istatistikleri tutabilir |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 | Toplumun sağlık düzeyini yükseltmede tutulan kayıt ve istatistiklerden yararlanabilir |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-10 | Toplumun sağlık sorunlarının çözümünde toplumun katılımını sağlayabilir |
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-11 | Toplumdaki risk gruplarını tanımlayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-12 | Toplumdaki risk gruplarının sorunlarını belirleyebilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-13 | Birey, aile ve toplumu sağlık konularında eğitmeye yönelik eğitim programları düzenleyebilir |
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-14 | Uygulanan eğitim programlarının verimlilik düzeyini belirleyebilir |
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-15 | Ev ziyaretlerinin planlı bir biçimde yapılmasının insan sağlığına katkısının önemini açıklayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-16 | Halk sağlığı alanında hizmet vermeye istekli olabilir |
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Hekimliğin Evrimi ve Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tarihçesi Doğum Öncesi Bakım Yenidoğanın Bakımı Okul Çağı Çocuk İzlemi Adolesan Sorunları Alternatif Tıp Yöntemleri Yaşlı Bakımı Kronik Hastalıklarda Bakım, Erken Tanı Ara sınav Sağlık Sorunlarının Belirlenmesinde Epidemiyolojik Yaklaşım İş Sağlığı Hemşireliği Halk Sağlığı Hemşireliğinde Etik Hemşirelik Politikaları ve Yasaları Sağlık Örgütlenmesi | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ders programının açıklanması | anlatma, tartışma |
2 | Hekimliğin Evrimi | anlatma, tartışma |
3 | Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tarihçesi | anlatma, tartışma |
4 | Türkiye de Aile Yapısı | anlatma, tartışma |
5 | Doğum Öncesi Bakım | anlatma, tartışma |
6 | Yenidoğan ve Çocuk Sağlığı | anlatma, tartışma |
7 | Okul Sağlığı | anlatma, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yaşlı Sağlığı | anlatma, tartışma |
10 | Kronik Hastalıklar | anlatma, tartışma |
11 | Erken Tanı | anlatma, tartışma |
12 | Sağlık Sorunlarının Belirlenmesinde Epidemiyolojik Yaklaşım | anlatma, tartışma |
13 | Hayvanlarla Bulaşan Hastalıklar | anlatma, tartışma |
14 | İş Sağlığı Hemşireliği | anlatma, tartışma |
15 | Hemşirelik Politikaları ve Yasaları | anlatma, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Tc. Sağlık Bakanlığı Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Başkent Üniversitesi. Ulusal Hastalık Yükü Ve Maliyet Etkinlik Araştırması, Hastalık Yükü Final Raporu, Ankara, 2005. | |
2 | Kris P, Hecker K, Bioactive Compounds in Food: Their Role in The Preventıon of Cardiovascular Disease and Cancer, American Journal of Medicine. | |
3 | Cumhur N, Kronik Hastalığı olan Bireylerin Umutsuzluk Durumlarının İncelenmesi, 1. Ulusal Geriatri Kongresi 2002, Antalya. | |
4 | Ünsar T, ‘Trakya Üniversitesi Hastenesi Hipertansiyon Arasındaki İlişkinin Saptanması, Türk Hemşireler Dergisi, 2000. | |
5 | Tüzün EH, Eker L. Sağlık Değerlendirme Ölçütler ve Yaşam kalitesi. Sağlık ve Toplum Dergisi 2003; 13: 3-8. | |
6 | The Whoqol Group. The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): development and general psychometric properties. Soc Sci Med 1998 ; 46: 1569-85. | |
7 | Bilir N, Değişen sağlık örüntülerinde halk sağlığı çalışanlarının rolü: Kronik hastalıklar ve yaşlılık sorunları, Toplum Hekimliği Bülteni,Eylül-Aralık 2006. | |
8 | THE POWER OF PREVENTION, CDC Chronıc Diease Preventıon, 2003; // www. Healtierus. gov./ steps/summit/Power of Preventıon. Pdf. Erişim Tarihi:Aralık 2007. | |
9 | Yaşlanma 2002 Uluslararsı Eylem Planı, Hacettepe Üniversitesi Geriatrik Bilimler Araştırma Ve Uygulama Merkezi, Ankara, 2002 | |
10 | Erci B. ve ark. Halk sağlığı hemşireliği. Göktuğ yayıncılık. Ankara. 2009 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon, Yazı tahtası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 18 | 14 | 252 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 13 | 39 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 449 |