Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ

Kuruluş

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü 2011 yılında, 2547 Sayılı Kanunun 2880 Sayılı Kanınla değişik 7/d-2 maddesi uyarınca açılmıştır.


Kazanılan Yeterlilik

Özel gereksinimli bireylerle çalışacak özel gereksinimli bireylerin bağımsız, üretken ve topluma aktif katılımcı olmalarını sağlamayı hedefleyen, mesleğinin toplumsal gelişmedeki yerini kavramış; etik sorumluluk kazanmış; bilimsel düşünme biçimini benimseyen; bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanan öğretmenler yetiştirmektir.


Yeterlilik Düzeyi

Özel Eğitim Bölümü, Zihin Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı, İşitme Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı, Görme Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı ve Özel Yetenekliler Eğitimi Anabilim Dalı olmak üzere 4 anabilim dalından oluşmaktadır. Özel Eğitim Öğretmenliği programının lisans eğitimi süresi 4 yıldır.


Kabul ve Kayıt Şartları

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.


Önceki Öğrenimin Tanınması

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi'nde öğrenim gören öğrenciler, bazı derslerden belirli yönetmelikler çerçevesinde muaf olabilirler. Başka bir kurumda alınan dersin içeriğinin, NEVÜ'de verilen dersin içeriğine uygun olması ve ilgili fakülte/enstitü müdürlüğü tarafından onaylanması durumunda, öğrenci bu dersten muaf tutulabilir.


Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

1 -Özel eğitimin gelişimini etkilemiş önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından tanımlar. 2 -Özel eğitimde kullanılan bilimsel yöntem ve tekniklerdeki gelişmeleri tanımlar. 3 -Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar. 4 -Özel gereksinimli bireyler ile kullanılacak değerlendirme ve öğretim yöntemlerinin uygulanmasını etkileyebilecek bireysel, dilsel ve kültürel değişkenleri tanımlar. 5 -Özel Eğitim ile ilgili yasa ve yönetmeliklerdeki değişmeleri ve gelişmeleri izler. 6 -Normal gelişimi ve farklı yetersizliklerin özelliklerini tanımlar. 7 -Türk milli eğitimi ve özel eğitimin amaç ve ilkelerini öğretim uygulamalarında ve değerlendirmelerde kullanır. 8 -Özel gereksinimli bireylerin motor, duygusal, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini değerlendirir. 9 -Değerlendirme araçlarını ve öğretim yöntemlerini özel gereksinimli bireylerin bireyse!, dilsel ve kültürel özelliklerini ve gereksinimlerini dikkate alarak kullanır. 10-Öğrenciyi farklı kaynaklardan (değerlendirme araçları, aile, tıp uzmanları, okul personeli ve gözlemler vb.) yararlanarak değerlendirir. 11-Değerlendirme sonuçlarını kullanarak öğretimi düzenler. 12-Öğretimin etkililiğini artırmak için özel gereksinimli bireylerin gereksinimlerine uygun Öğretim ve değerlendirme materyalleri geliştirir. 13-Özel gereksinimli bireylerin motor, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini kullanır. 14-Özel gereksinimli bireylerin bağımsız yaşam ve öz kararlılık becerilerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini kullanır. 15-Etkili davranış değiştirme ve sınıf yönetimi stratejilerini kullanır. 16-Özel gereksinimli bireylerin alternatif iletişim becerilerini destekleyici etkili stratejileri kullanır. 17-Öğretimi planlama ve uygulama sürecinde bilgi teknolojilerini etkili olarak kullanır. 18-Öğretimin etkililiğini ve sürekliliğini artırmak amacıyla aile ve diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. 19-Öğretimin evde sürekliliğini sağlamak amacıyla aile eğitimi yapar. 20-Özel gereksinimli bireyleri ve ailelerini toplumsal kaynaklara ulaşmaları için yönlendirir. 21-Kişisel ve mesleki gelişimi için bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. 22-Mesleki etik ilkelerine ve mesleki mevzuata uygun davranır. 23-Farklılıklara değer verilen güvenli, eşitlikçi, olumlu ve destekleyici öğrenme ortamları oluşturur.


Program Profili

Tam zamanlı programdır.


Program Çıktıları

PÇ-1 Ortaöğretimde kazandığı yeterliklere dayalı olarak alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
PÇ-3 Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
PÇ-4 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahiptir.
PÇ-5 Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-6 Öğrencilerin gelişim ve öğrenme özellikleriyle ilgili bilgiye sahiptir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ-8 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleme, verileri yorumlama, değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirme becerisine sahiptir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ-10 İlgili paydaşlarla iş birliği yaparak öğrenci için geçiş planları geliştirir ve uygular.
PÇ-11 Öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-12 Öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını çok yönlü değerlendirmek için formal ve informal ölçme-değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini kullanır ve sonuçlarını yorumlar.
PÇ-13 Öğrencinin performansına ve kazanımlarına ilişkin anında dönüt sunar
PÇ-14 Öğrencinin gereksinimini karşılamak üzere ailelerle, meslektaşlarla, farklı disiplinlerden uzmanlarla ve toplum temsilcileriyle işbirliği ve eş güdüm içinde çalışır.
PÇ-15 Genel ve özel eğitim uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-16 Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapar.
PÇ-17 Kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ-18 Alanıyla ilgili konularda bilimsel toplantı ve etkinliklere katılarak mesleki gelişimini sürdürür.
PÇ-19 Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
PÇ-20 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.(“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
PÇ-21 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini hem özel gereksinimli öğrencileriyle hem de kendi kişisel ve mesleki gelişiminde kullanır. (“European Computer Driving License”, Advanced Level).
PÇ-22 Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
PÇ-23 Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
PÇ-24 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir.

TYYÇ-Program Çıktıları Matrisi
TYYC PÇ-1 PÇ-2 PÇ-3 PÇ-4 PÇ-5 PÇ-6 PÇ-7 PÇ-8 PÇ-9 PÇ-10 PÇ-11 PÇ-12 PÇ-13 PÇ-14 PÇ-15 PÇ-16 PÇ-17 PÇ-18 PÇ-19 PÇ-20 PÇ-21 PÇ-22 PÇ-23 PÇ-24 PÇ-25
1- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. X X X X X X
1- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. X X X X X X X X X X
2- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. X X X X X X
1- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. X X
2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. X X X
3- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. X X
1- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. X X
2- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. X
3- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. X X X
1- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. X X
2- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. X X X
3- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. X X
4- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. X X
5- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. X
1- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. X X
2- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. X X
Temel Alan Yeterlilikleri-Program Çıktıları Matrisi (Akademik Ağırlıklı)
Açıklama PÇ-1 PÇ-2 PÇ-3 PÇ-4 PÇ-5 PÇ-6 PÇ-7 PÇ-8 PÇ-9 PÇ-10 PÇ-11 PÇ-12 PÇ-13 PÇ-14 PÇ-15 PÇ-16 PÇ-17 PÇ-18 PÇ-19 PÇ-20 PÇ-21 PÇ-22 PÇ-23 PÇ-24 PÇ-25
Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. X
Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. X
Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır. X X X X X
Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. X X
Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir. X X
Ulusal ve uluslararası kültürleri tanır. X
Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. X
Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. X X X X X
Alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. X X X
Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. X X X X
Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. X X
Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. X
Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. X X X
Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. X X X
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X X X
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X X
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. X X X X X
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. X X X X
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. X X X X X
Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır. X X
Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve ve bu gelişmeleri izler. X
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. X X X
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. X X X
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. X X
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar. X X
Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur. X X
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. X X
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. X
Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. X X X
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. X X
Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir. X X
Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. X X X X





Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ,6. Düzey )Temel Alan Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) PROGRAM ÇIKTILARI TYYÇ
PÇ-1 PÇ-2 PÇ-3 PÇ-4 PÇ-5 PÇ-6 PÇ-7 PÇ-8 PÇ-9 PÇ-10 PÇ-11 PÇ-12 PÇ-13 PÇ-14 PÇ-15 PÇ-16 PÇ-17 PÇ-18 PÇ-19 PÇ-20 PÇ-21 PÇ-22 PÇ-23 PÇ-24 PÇ-25
BİLGİ -Kuramsal -Olgusal Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. 1 x x x x x x x 1- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. -Kuramsal -Olgusal BİLGİ
BİLGİ -Kuramsal -Olgusal Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. 2 x -Kuramsal -Olgusal BİLGİ
BİLGİ -Kuramsal -Olgusal Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır. 3 x x x x x -Kuramsal -Olgusal BİLGİ
BİLGİ -Kuramsal -Olgusal Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4 x x -Kuramsal -Olgusal BİLGİ
BİLGİ -Kuramsal -Olgusal Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir. 5 x x -Kuramsal -Olgusal BİLGİ
BİLGİ -Kuramsal -Olgusal Ulusal ve uluslararası kültürleri tanır. 6 x -Kuramsal -Olgusal BİLGİ
BECERİLER -Bilişsel -Uygulamalı Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. 1 x x x x x x x x x x x 1- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Bilişsel -Uygulamalı BECERİLER
BECERİLER -Bilişsel -Uygulamalı Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. 2 x x x x x x x x x x x 2- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Bilişsel -Uygulamalı BECERİLER
BECERİLER -Bilişsel -Uygulamalı Alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 3 x x x -Bilişsel -Uygulamalı BECERİLER
BECERİLER -Bilişsel -Uygulamalı Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. 4 x x x x -Bilişsel -Uygulamalı BECERİLER
BECERİLER -Bilişsel -Uygulamalı Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. 5 x x -Bilişsel -Uygulamalı BECERİLER
BECERİLER -Bilişsel -Uygulamalı Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 6 x -Bilişsel -Uygulamalı BECERİLER
YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 1 x x x x x 1- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. 2 x x x x x x 2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3 x x x x x 3- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1 x x x x 1- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Öğrenme Yetkinliği YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. 2 x x x x x x 2- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. Öğrenme Yetkinliği YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 3 x x x x x x x 3- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. Öğrenme Yetkinliği YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. 4 x x x x x Öğrenme Yetkinliği YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır. 1 x x x x 1- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. İletişim ve Sosyal Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve ve bu gelişmeleri izler. 2 x x x x 2- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. İletişim ve Sosyal Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. 3 x x x x x 3- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. İletişim ve Sosyal Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. 4 x x x x x 4- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. İletişim ve Sosyal Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 5 x x x 5- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. İletişim ve Sosyal Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 6 x İletişim ve Sosyal Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 7 x İletişim ve Sosyal Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar. 8 x x İletişim ve Sosyal Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur. 1 x x x x 1- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. Alana Özgü Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 2 x x x x 2- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. Alana Özgü Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 3 x Alana Özgü Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. 4 x x x Alana Özgü Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 5 x x Alana Özgü Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir. 6 x x Alana Özgü Yetkinlik YETKİNLİKLER
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 7 x x x x Alana Özgü Yetkinlik YETKİNLİKLER

Mezunların İstihdam Profili

Ana bilim dalımızda, lisans derecesi alan mezunlarımız, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki özel ve devlet ilköğretim ve ortaöğretim özel eğitim okulları, rehabilitasyon merkezleri ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde "özel eğitim öğretmeni" olarak istihdam edilmektedir. Ayrıca, SHÇEK'e bağlı özel eğitim rehabilitasyon merkezlerinde de çalışma olanakları bulunmaktadır. Bunların yanı sıra mezunlarımız lisansüstü eğitimlerini tamamlayarak çeşitli üniversitelerde ilgili alanda uzman ve akademisyen olarak çalışabilmektedirler.


Üst Derece Programlarına Geçiş

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.


1. Dönem Ders Planı

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
GK 101 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I 2 Saat 0 Saat 1 Güz Zorunlu 3
GK 107 BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ 3 Saat 0 Saat 1 Güz Zorunlu 5
MB 104 EĞİTİM PSİKOLOJİSİ 2 Saat 0 Saat 1 Güz Zorunlu 3
MB101 EĞİTİME GİRİŞ 2 Saat 0 Saat 1 Güz Zorunlu 3
ÖEÖAE 101 ÖZEL EĞİTİM 2 Saat 0 Saat 1 Güz Zorunlu 4
GK 105 TÜRK DİLİ I 3 Saat 0 Saat 1 Güz Zorunlu 5
GK 103 YABANCI DİL I 2 Saat 0 Saat 1 Güz Zorunlu 3
ÖEÖAE 103 ZİHİN YETERSİZLİĞİ VE OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU 2 Saat 0 Saat 1 Güz Zorunlu 4
Toplam:
30

2. Dönem Ders Planı

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
GK 102 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II 2 Saat 0 Saat 1 Bahar Zorunlu 3
ÖEÖAE 106 ÇOCUK GELİŞİMİ 3 Saat 0 Saat 1 Bahar Zorunlu 5
MB 103 EĞİTİM FELSEFESİ 2 Saat 0 Saat 1 Bahar Zorunlu 3
MB 102 EĞİTİM SOSYOLOJİSİ 2 Saat 0 Saat 1 Bahar Zorunlu 3
ÖEÖAE 104 İŞİTME VE GÖRME YETERSİZLİĞİ 2 Saat 0 Saat 1 Bahar Zorunlu 4
ÖEÖAE 102 ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ VE ÖZEL YETENEK 2 Saat 0 Saat 1 Bahar Zorunlu 4
GK 106 TÜRK DİLİ II 3 Saat 0 Saat 1 Bahar Zorunlu 5
GK 104 YABANCI DİL II 2 Saat 0 Saat 1 Bahar Zorunlu 3
Toplam:
30

3. Dönem Ders Planı

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
MB 204 EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 2 Saat 0 Saat 2 Güz Zorunlu 3
ÖEÖAE 201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM 3 Saat 0 Saat 2 Güz Zorunlu 4
ÖEÖAE 207 ÖZEL EĞİTİMDE BÜTÜNLEŞTİRME 2 Saat 0 Saat 2 Güz Zorunlu 2
ÖEÖAE 205 ÖZEL EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME 3 Saat 0 Saat 2 Güz Zorunlu 3
MB 201 TÜRK EĞİTİM TARİHİ 2 Saat 0 Saat 2 Güz Zorunlu 3
ÖEÖAE 209 TÜRK İŞARET DİLİ 2 Saat 0 Saat 2 Güz Zorunlu 3
ÖEÖAE 203 UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ 3 Saat 0 Saat 2 Güz Zorunlu 5
ÖEÖAE 501 SEÇ1 - Saat - Saat 2 Güz Seçmeli 4
ÖEÖAE 539 SEÇ2 - Saat - Saat 2 Güz Seçmeli 4
Toplam:
31

4. Dönem Ders Planı

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 206 BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM VE GEÇİŞ PLANLARININ HAZIRLANMASI 2 Saat 0 Saat 2 Bahar Zorunlu 2
ÖEÖAE 208 BRAİLLE OKUMA-YAZMA 2 Saat 0 Saat 2 Bahar Zorunlu 2
ÖEÖAE 202 DİL VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DESTEKLENMESİ 3 Saat 0 Saat 2 Bahar Zorunlu 4
MB 202 ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ 2 Saat 0 Saat 2 Bahar Zorunlu 3
MB 203 ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ 2 Saat 0 Saat 2 Bahar Zorunlu 3
ÖEÖAE 210 ÖZEL EĞİTİM KURUMLARINDA GÖZLEM 1 Saat 4 Saat 2 Bahar Zorunlu 5
ÖEÖAE 204 ÖZEL EĞİTİMDE TEKNOLOJİ DESTEKLİ ÖĞRETİM 2 Saat 0 Saat 2 Bahar Zorunlu 4
ÖEÖAE 508 SEÇ3 - Saat - Saat 2 Bahar Seçmeli 4
ÖEÖAE 544 SEÇ4 - Saat - Saat 2 Bahar Seçmeli 4
Toplam:
31

5. Dönem Ders Planı

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
MB 304 EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 2 Saat 0 Saat 3 Güz Zorunlu 3
ÖEÖAE 303 ÖZEL EĞİTİMDE FEN VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ 3 Saat 0 Saat 3 Güz Zorunlu 3
ÖEÖAE 309 ÖZEL EĞİTİMDE FİZİKSEL EĞİTİM VE SPOR 2 Saat 0 Saat 3 Güz Zorunlu 3
ÖEÖAE 305 ÖZEL EĞİTİMDE MATEMATİK ÖĞRETİMİ 3 Saat 0 Saat 3 Güz Zorunlu 3
ÖEÖAE 301 ÖZEL EĞİTİMDE OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ 3 Saat 0 Saat 3 Güz Zorunlu 4
ÖEÖAE 307 ÖZEL EĞİTİMDE SANATSAL BECERİLERİN ÖĞRETİMİ 2 Saat 0 Saat 3 Güz Zorunlu 3
MB 301 TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ 2 Saat 0 Saat 3 Güz Zorunlu 3
ÖEÖAE 503 SEÇ5 - Saat - Saat 3 Güz Seçmeli 4
ÖEÖAE 505 SEÇ6 - Saat - Saat 3 Güz Seçmeli 4
Toplam:
30

6. Dönem Ders Planı

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
MB 303 EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK 2 Saat 0 Saat 3 Bahar Zorunlu 3
ÖEÖAE 308 ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİMİ 2 Saat 0 Saat 3 Bahar Zorunlu 2
ÖEÖAE 310 ÖZEL EĞİTİMDE OKUL VE KURUM DENEYİMİ 1 Saat 4 Saat 3 Bahar Zorunlu 5
ÖEÖAE 306 ÖZEL EĞİTİMDE OYUN VE MÜZİK 2 Saat 0 Saat 3 Bahar Zorunlu 2
ÖEÖAE 302 ÖZEL EĞİTİMDE SOSYAL UYUM BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİ 3 Saat 0 Saat 3 Bahar Zorunlu 4
ÖEÖAE 304 ÖZEL EĞTİMDE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ 2 Saat 0 Saat 3 Bahar Zorunlu 3
MB 302 SINIF YÖNETİMİ 2 Saat 0 Saat 3 Bahar Zorunlu 3
ÖEÖAE 524 SEÇ7 - Saat - Saat 3 Bahar Seçmeli 4
ÖEÖAE 511 SEÇ8 - Saat - Saat 3 Bahar Seçmeli 4
Toplam:
30

7. Dönem Ders Planı

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
MB 401 ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI 1 2 Saat 6 Saat 4 Güz Zorunlu 10
ÖEÖAE 401 ÖZEL EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI 1 Saat 2 Saat 4 Güz Zorunlu 4
MB500 MB SEÇMELİ DERS HAVUZU 1 - Saat - Saat 4 Güz Seçmeli 4
MB500 MB SEÇMELİ DERS HAVUZU 2 - Saat - Saat 4 Güz Seçmeli 4
ÖEÖAE 533 SEÇ10 - Saat - Saat 4 Güz Seçmeli 4
ÖEÖAE 507 SEÇ9 - Saat - Saat 4 Güz Seçmeli 4
Toplam:
30

8. Dönem Ders Planı

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
MB 402 ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI II 2 Saat 6 Saat 4 Bahar Zorunlu 10
MB 404 OKULLARDA REHBERLİK 2 Saat 0 Saat 4 Bahar Zorunlu 3
ÖEÖAE 402 ÖZEL EĞİTİM POLİTİKALARI VE YASAL DÜZENLEMELER 2 Saat 0 Saat 4 Bahar Zorunlu 2
GK 001 TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI 1 Saat 2 Saat 4 Bahar Zorunlu 3
MB500 MB SEÇMELİ DERS HAVUZU 3 - Saat - Saat 4 Bahar Seçmeli 4
ÖEÖAE 518 SEÇ11 - Saat - Saat 4 Bahar Seçmeli 4
ÖEÖAE 546 SEÇ12 - Saat - Saat 4 Bahar Seçmeli 4
Toplam:
30

SEÇ1

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 501 ZY'DE İŞ VE MESLEK BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİ 2 Saat 0 Saat 2 Güz Seçmeli 3

SEÇ2

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 539 İŞİTMENİN DOĞASI VE İŞİTMEYE YARDIMCI TEKNOLOJİLER 2 Saat 0 Saat 2 Güz Seçmeli 2

SEÇ3

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 508 ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE ERKEN MÜDAHALE VE DEĞERLENDİRME 2 Saat 0 Saat 2 Bahar Seçmeli

SEÇ4

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 544 ZY'DE KAVRAM ÖĞRETİMİ 2 Saat 0 Saat 2 Bahar Seçmeli 3

SEÇ5

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 503 ZY'DE TEKNOLOJİ DESTEKLİ ÖĞRETİM 2 Saat 0 Saat 3 Güz Seçmeli 3

SEÇ6

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 505 ZY'DE YETİŞKİNLİĞE GEÇİŞ 2 Saat 0 Saat 3 Güz Seçmeli 2

SEÇ7

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 524 OTİZM'DE TEKNOLOJİ DESTEKLİ ÖĞRETİM 2 Saat 0 Saat 3 Bahar Seçmeli 3

SEÇ8

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 511 ZİHİN YETERSİZLİĞİNDE DİSİPLİNLER ARASI ÇALIŞMA VE İŞBİRLİĞİ 2 Saat 0 Saat 3 Bahar Seçmeli 3

SEÇ10

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 533 ÖZEL YETENEKTE PROGRAM GELİŞTİRME 2 Saat 0 Saat 4 Güz Seçmeli

SEÇ9

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 507 ZY'DE SOSYAL BECERİ ÖĞRETİMİ 2 Saat 0 Saat 4 Güz Seçmeli 4

SEÇ11

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 518 GY'DE ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ EĞİTİMİ 2 Saat 0 Saat 4 Bahar Seçmeli

SEÇ12

Kodu Adı Teori Uygulama Sınıfı Dönemi Türü Akts
ÖEÖAE 546 ZY'DE ERGENLİK VE CİNSEL EĞİTİM 2 Saat 0 Saat 4 Bahar Seçmeli

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her dönem, öğrencilere en az bir ara sınav ve final sınavı yapılır. Bunların dışında tarih belirtilmeden küçük sınavlar (quiz) yapılabilir. Öğrencilere aldıkları her ders için, aşağıdaki harf notlarından biri öğretim elemanı tarafından dönem sonu ders notu olarak takdir olunur. Harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir. Puanlar Notlar Katsayılar 90-100 AA 4,00 85-89 B1 3,50 80-84 B2 3,25 75-79 B3 3,00 70-74 C1 2,75 65-69 C2 2,50 60-64 C3 2,00 50-59 F1 1,50 49 ve aşağısı F2 0,00 Bir öğrencinin bir yarıyılda/yılda aldığı derslerden (C3) 2,00 ve üstünde not aldığı dersler başarılı, (F1) ve (F2) aldıkları dersle başarısız sayılır. Kayıtlı olduğu programın tüm derslerini başarıyla tamamlayan ve genel akademik not ortalaması (C3) 2,00 ve üzerinde olan öğrenci diploma almaya hak kazanır.


Mezuniyet Şartları

Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve öğretim programlarında öngörülen tüm derslerden en az C3/2.00 notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’tır. Öğrencilerin aynı zamanda zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.


Çalışma Şekli

MEB'e bağlı özel ve devlet okullarında özel eğitim öğretmeni olarak çalışma imkanı bulunmaktadır. Ayrıca Rehberlik Araştırma Merkezlerinde de istihdam olanağı bulunmaktadır.


Bölüm Olanakları

Özel Eğitim Öğretmenliği Programı teorik ve uygulamalı dersleri içeren dört yıllık bir lisans programıdır. Programın temel amacı, zihin engelli çocukların ve ailelerinin gereksinimlerini karşılamak üzere çocuklar, aileler, öğretmenler ve yöneticiler ile çalışacak özel eğitimciler yetiştirmektir. Bölüm özel eğitimin çeşitli alanlarıyla ilgili eğitimsel araştırmalar ve projeler yürütmenin yanı sıra çocuklar, aileler ve öğretmenler için pilot programlar da geliştirmekte ve uygulamaktadır.


Adres ve İletişim Bilgileri

2000 Evler Mah. Zübeyde Hanım Cad. Nevşehir Üniversitesi Yerleşkesi Eğitim Fakültesi 50300 NEVŞEHİR Telefon: 0 384 228 10 00 Faks: 0 384 228 10 40 e-posta: egitim@nevsehir.edu.tr web: http://egitim.nevsehir.edu.tr